Brandende vragen

INSCHRIJVEN FJOERTOER EN LYTSE FJOERTOER

Wanneer vindt de Fjoertoer Terschelling plaats?
Op zaterdag 25 maart 2023. 

Hoe kan ik mij inschrijven voor de Fjoertoer Terschelling?
De inschrijving opent maandag 28 november om 20.00 uur.

Welke afstanden zijn er?
In 2023 zijn er twee afstanden: 17 en 22,5 kilometer.

Wat zijn de starttijden? 
De 22,5 kilometer start vanaf 17.30 uur; de 17 kilometer vanaf 19.00 uur. Er wordt gestart in startgroepen van ca. 300 personen met tussenpozen van 10 minuten. 

Welke startgroepen zijn er?
De 22,5 kilometer heeft vier startgroepen: 17.30 uur, 17.40 uur, 17.50 uur en 18.00 uur.
De 17 kilometer heeft tien startgroepen: 19.00 uur, 19.10 uur, 19.20 uur, 19.30 uur, 19.40 uur, 19.50 uur, 20.00 uur, 20.10 uur, 20.20 uur, en 20.30 uur.  

Wat zijn de kosten?
In 2023 is het deelnamebedrag € 33,50

Is de overtocht met de boot inbegrepen in de kosten van het deelnamebewijs?
De kosten voor de overtocht zijn niet inbegrepen in de kosten van deelnamebewijs. Let op: er vaart op zaterdagavond (na afloop van de Fjoertoer) geen boot meer terug.

Kun je ook als groep inschrijven?
Ja, dat kan. Je kunt je met maximaal vier personen tegelijk inschrijven. 

Hoe gaat de inschrijving precies in zijn werk?
1. Ga naar www.fjoertoerterschelling.nl  
2. Klik op de inschrijf-knop.
3. Kies welke afstand je wilt lopen: 17 of 22,5km. 
4. Selecteer de startgroep waarin je graag wilt lopen (tijdstip waarop je start). 
5. Selecteer het aantal startbewijzen. Je kunt maximaal 4 startbewijzen per bestelling aanschaffen. 
6. Kies of je een donatie wilt doen aan de KNRM en/of Staatsbosbeheer (naar keuze, is niet verplicht). 
7. Eventueel kun je de startbewijzen personaliseren, maar dat kan ook later. 
8. Vul de gegevens van de besteller in. Deze besteller hoeft niet beslist zelf mee te lopen.
9. Betaling: via iDEAL. Een startbewijs kost €33,50.
10. Vervolgens ontvang je een bevestiging per mail met daarin het startbewijs (of de startbewijzen). Het kan een aantal minuten duren voordat deze mail binnenkomt, heb dus even geduld. Mocht je na 24 uur nog steeds geen bevestiging ontvangen hebben, dan kun je een mail sturen naar: inschrijven@fjoertoer.nl
11. Wanneer je dat nog niet hebt gedaan, kun je de startbewijzen vervolgens toewijzen aan degenen met wie je gaat wandelen (via de knop in de bevestigingsmail). Dit kun je nog doen tot en met de dag van het evenement (uiterlijk tot 16.00 uur op zaterdag 25 maart). 
Ook handig: mocht iemand onverhoopt toch niet mee kunnen wandelen (bijvoorbeeld door een blessure), dan kun je het inschrijfbewijs aan iemand anders geven of doorverkopen en het op diens naam zetten. 
Ook kunt je jouw startgroep nog wijzigen. Dat wil zeggen: zolang er nog beschikbaarheid is. 

Waarom zijn er arrangementen via hotels in omloop?
Een aantal sponsoren van de Fjoertoer hebben de mogelijkheid om met een beperkt aantal kaarten een Fjoertoer-arrangement samen te stellen.

Welke sponsoren zijn dat?
In 2023 zijn dat Rederij VooruitVakantiepark HaantjesCampjng LandzichtHotel BornholmHotel De WalvisvaarderVakantiepark EldoradoFriesland Beweegt, Paal 8 Hotel aan zeeVakantiepark De RiesenVakantiepark TjermelânRésidence TerschellingZonnewind Zeilreizen en Camping Duinland. Let op: je schrijft je hierbij niet in via de reguliere inschrijving, maar via de accommodatieverstrekker.

Ik heb een foutje gemaakt bij de inschrijving. Wat moet ik doen?
Je kunt tot zaterdagmiddag 16.00 uur zelf jouw gegevens aanpassen. In geval van twijfel kun je een mailtje sturen naar ons inschrijfbureau: inschrijven@fjoertoer.nl.

We zitten niet bij elkaar in dezelfde startgroep, en de beoogde startgroep zit vol. Wat nu?
Het kan zijn dat er niet meer voldoende plekken in één startgroep beschikbaar zijn om met je hele groep een inschrijfbewijs voor dezelfde startgroep te bemachtigen. Deelnemers kunnen hun inschrijving zelf nog wijzigen (op basis van beschikbaarheid). Het kan zijn dat er dus nog plekken vrij komen. Je kunt ook proberen te ruilen via de 'vraag en aanbod'-pagina op Facebook. ​​​​​​​Op de dag zelf (bij onze servicebalie op het Torenplein) is het vaak ook nog mogelijk om te ruilen. Het komt eigenlijk altijd goed.

De QR-code bij mijn inschrijving is rood. Hoe kan dat?
De personalisatie is compleet zodra alle verplichte velden ingevuld zijn. Waarschijnlijk is een veld dus nog niet (goed) ingevuld. Zorg ervoor dat je bij de telefoonnummers geen verbindingsstreepje gebruikt, dan pakt het systeem het nummer niet (dus 06123456 ipv 06-123456). Zodra alle velden correct ingevuld zijn, wordt de QR-code bruikbaar.

Ik wil een kaartje ruilen of te koop aanbieden. Hoe kan ik dat doen?
Wij bemiddelen daar niet in, dat kan - bijvoorbeeld - via Marktplaats of Fodzoeker. Ook is er op Facebook een speciale 'vraag en aanbod'-pagina aangemaakt. Je kunt de gegevens tot zaterdagmiddag 16.00 uur zelf aanpassen. 

Ik heb een kaartje overgenomen. Hoe kan ik de gegevens aanpassen?
Er kunnen nog tot zaterdagmiddag 16.00 uur wijzigingen aangebracht worden in de inschrijving. 

Is er ook merchandise? En zo ja, hoe kan ik die verkrijgen? 
De merchandise bestaat uit diverse artikelen, zoals Fjoertoer-vesten, sokken, lampjes en bidons. De artikelen kunnen niet worden besteld, maar worden op zaterdagmiddag tussen 11.00 en 16.00 uur verkocht op het Torenplein op West. 

Waarom is de minimumleeftijd 16 jaar?
We hebben deze leeftijdsgrens ingesteld omdat de Fjoertoer een nachtelijke wandeltocht is, met de start in het avondschemer en de finish na middernacht. Dat betekent dat de tocht in principe niet geschikt is voor kinderen. Bovendien gaat het parcours voor een deel over het strand en over onverharde paden, wat de wandeling - ongeacht de afstand - relatief zwaar maakt.

Mijn kind is nog geen 16 jaar en wil toch graag meedoen. Wat nu?
Voor kinderen en hun familie is er op vrijdagavond de Lytse Fjoertoer, een 'mini-Fjoertoer' met een lengte van 6 kilometer. 

Ik ben slecht ter been, dus is de gewone Fjoertoer voor mij niet haalbaar. Kan ik wel meedoen aan de Lytse Fjoertoer?
De Lytse Fjoertoer is in principe bedoeld voor kinderen en niet voor mensen die slecht ter been zijn. De route is wel korter, maar niet lichter: het grootste gedeelte van de route gaat over onverharde bospaden.

Mag ik als volwassene ook zonder kinderen meewandelen met de Lytse Fjoertoer?
Ja hoor, dat mag. De Lytse Fjoertoer is vooral bedoeld voor kinderen en hun (groot)ouders, maar er valt voor volwassenen ook genoeg te genieten onderweg. 

Mag ik mijn hond meenemen tijdens de Fjoertoer of de Lytse Fjoertoer?
Nee, honden zijn niet toegestaan bij de Fjoertoer of de Lytse Fjoertoer, ook niet aangelijnd of onder appèl. Niet alleen uit veiligheidsoverwegingen (in het donker kunnen mensen struikelen over de lijn of over de hond), maar ook om eventuele overlast voor andere wandelaars te voorkomen. 

Is er een na-inschrijving voor de Fjoertoer?
Aangezien tot nu toe voor alle afstanden ruim van te voren de deelnamelimiet werd gehaald, is er geen na-inschrijving. 

Hoe krijg ik mijn stempelkaart?
Dit jaar worden de startbewijzen niet per post opgestuurd, maar kun je op vertoon van het startbewijs in de mail (geprint of via telefoon of tablet) jouw stempelkaart ophalen op Terschelling. Let op: dat geldt niet als je een arrangement hebt geboekt, dus deelnamebewijs inclusief accommodatie. Je ontvangt de stempelkaart dan via de accommodatieverstrekker. 

Waar en wanneer kan ik mijn deelnemerstasje afhalen?
Het deelnemerstasje kun je, evenals de stempelkaart, op vertoon van jouw inschrijfbewijs op de zaterdagmiddag van de Fjoertoer van 11.00 tot 16.00 uur afhalen op het Torenplein (West-Terschelling), onder de Brandaris. Hier is ook een informatiebalie. 

Ik heb een arrangement geboekt bij een hotel of vakantiepark. Hoe kom ik aan mijn stempelkaart en deelnemerstasje?
Deze ontvang je na aankomst op Terschelling van de accommodatieverstrekker. 

Ik heb nog andere vragen - waar kan ik terecht?
Algemene vragen kun je stellen via info@fjoertoer.nl. Vragen over de inschrijving kun je stellen via inschrijven@fjoertoer.nl.